Eerstdaags kogelvrij vest voor celwagenchauffeur Ieper


Het resultaat van de dreiginganalyse (welk risico is verbonden aan het transporteren van een bepaalde gedetineerde) bepaalt of de chauffeur van een celwagen al dan niet een kogelvrije vest draagt. De politie bepaalt de dreiginggraad op basis van gegevens uit de nationale gegevensbank en informatie van de gevangenis.

 

De transporten met dreiginggraad 3 worden door een speciaal politieteam uitgevoerd met materieel en chauffeur van de lokale of de federale politie; de transporten met dreiginggraad 3 met materieel en chauffeur van de lokale politie. In dat geval stelt hetzij de gevangenis, hetzij de politie een kogelvrije vest ter beschikking van de chauffeur. Het dragen van een kogelvrije vest door de chauffeur is een facultatieve beslissing.

 

De transporten met dreiginggraad 1 gebeuren met celvoertuigen van de gevangenis, bestuurd door de celwagenchauffeur. In dat geval wordt in de regel geen kogelvrije vest gedragen, ook niet door de begeleidende politie-inspecteurs of veiligheidsagenten.

 

"Op dit ogenblik beschikken 15 gevangenissen over één tot drie eigen kogelvrije vesten. In Vlaanderen gaat het om Antwerpen, Brugge, Dendermonde, Merksplas en Oudenaarde. In de gevangenis van Ieper worden eerstdaags kogelvrije vesten geleverd. In Wallonië gaat het om Andenne, Aarlen, Hoei, Ittre, Lantin, Bergen, Namen, Nijvel, Doornik en Verviers", antwoordde minister van Justitie Jo Vandeurzen op een parlementaire vraag van Sabien.

 

"In principe gebeurt de aankoop van kogelvrije vesten niet op het centrale niveau. De lokale gevangenisdirecteurs moeten dus zelf de aankoopprocedures volgen en moeten daarvoor de budgetten gebruiken die zij voor hun werking ter beschikking krijgen. Het vastlopen van de aankoopprocedure te Ieper (reeds in oktober 2007 werd een aanvraag gericht tot de aankoopdienst in Brussel) was de aanleiding van mijn parlementaire vraag", aldus Sabien, die tevreden is met de gunstige uitkomst.