Consensus over objectievere berekening alimentatie


Ontvangstmachtiging

De thematiek van alimentatie is al jaren onderwerp van discussie en het wetsvoorstel synthetiseert een reeks teksten die neergelegd zijn in het parlement. Het consensusvoorstel voorziet onder andere dat, wanneer diegene die alimentatie moet betalen, zijn of haar betalingsplicht twee keer niet is nagekomen, de rechter toestemming moet geven voor ontvangstmachtiging. In dat geval stuurt de griffie een brief naar de werkgever of de uitbetalingsinstelling (bijvoorbeeld RVA), met een kopie van de gerechtelijke beslissing, zodat de bijdrage rechtstreeks gestort kan worden op de rekening van de onderhoudsgerechtigde. Dat belet echter niet dat er strafrechtelijke maatregelen kunnen komen tegen de niet-betaler.

Die bepaling is gebaseerd op het in juli van vorig jaar door Sabien Lahaye-Battheu ingediende wetsvoorstel dat voorschrijft dat de rechter de onderhoudsgerechtigde moet machtigen om rechtstreeks de verschuldigde geldsommen te ontvangen van zodra het onderhoudsgeld gedurende twee maanden niet is betaald.

 

"Met mijn wetsvoorstel moest een einde komen aan de keuzemogelijkheid, die de rechter heeft om de onderhoudsgerechtigde te machtigen de gelden van de onderhoudsplichtige te ontvangen via loondelegatie of ontvangstmachtiging. De ene rechter staat dat vandaag immers gemakkelijk toe, de andere bijna nooit. Ik ben dan ook tevreden met de overname van mijn wetsvoorstel in het consensusvoorstel", aldus Lahaye-Battheu.

 

Buitengewone kosten

Het voorstel voorziet een reeks nieuwe definities in functie waarvan de magistraat bijvoorbeeld zal kunnen verduidelijken wat hij verstaat onder:

-         de verplichting van de ouders ten opzichte van hun kinderen

-         de bijdrage van de ouders in de kosten van deze verplichting

-         "de middelen" van beide ouders

-        de gewone kosten (alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind) en de buitengewone kosten (de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorziene uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden) waartoe de ouders gehouden zijn, enz.

Inhoud van gerechtelijke beslissingen onderhoudsbijdragen

Het consensusvoorstel beoogt ook meer transparantie. Tenzij er tussen de partijen een akkoord is, zal de magistraat in zijn beslissing een reeks precieze elementen (middelen, gewone kosten, buitengewone kosten, huisvestingsmodaliteiten, kinderbijslag, inkomsten van de ouders, bijzondere omstandigheden) moeten opnemen, evenals de manier waarop die elementen in rekening zijn gebracht. Hij zal de berekening ook moeten motiveren.

Commissie voor onderhoudsbijdragen

Het consensusvoorstel bepaalt bovendien dat er een evaluatiecommissie moet komen die elk jaar een reeks aanbevelingen overmaakt aan de minister van Justitie en de staatssecretaris voor Familierecht wat de kosten en de vaststelling van bijdrages betreft. Er zou bijvoorbeeld sprake kunnen zijn van het opstellen van referentieschema's zoals die bestaan in verschillende andere landen (bijvoorbeeld Nederland).

Het consensusvoorstel is woensdag voor advies naar de Raad van State en zal hoogstwaarschijnlijk in maart of april worden goedgekeurd door het parlement. De bepalingen van het nieuwe voorstel zijn geldig voor nieuwe procedures, maar kunnen ook toegepast worden als een partij een herberekening vraagt van een vroegere beslissing.