Open Vld: 2 alternatieven voor ondergrondse parking.


De keuze voor vernieuwing en vooruitgang, in de vorm van de modernisering van de Grote Markt, deelt Open Vld met het stadsbestuur. De heraanleg van de Grote Markt was trouwens één van de punten in het programma waarmee Open Vld in oktober 2006 naar de kiezer trok.

 

Uit de beperkte studie (uitgevoerd door MCC Herent) naar de financiële haalbaarheid voor de stad Poperinge van de bouw van een parking onder de Grote Markt te Poperinge, in combinatie met de uitbesteding van het parkeerbeheer op de openbare weg, maken wij op dat dit prestigeproject al snel een dikke 500.000€ per jaar zal kosten aan de burger, en dit voor minstens 30 jaar lang. Als we hierbij bedenken dat deze cijfers nog te optimistisch zijn, en dat de kost voor de heraanleg van de Grote Markt bovengronds hier nog niet in zit, dan houden wij ons hart vast.

 

De bijkomende (cfr recente belastingsverhogingen van meer dan 1 miljoen€!) financiële druk die hiermee op Poperinge – zowel de belastingbetaler, de toerist, de inkoper – wordt gelegd, zal immens zijn, en is voor Open Vld niet aanvaardbaar!

 

Open Vld doet bijgevolg wat het stadsbestuur verzuimt te doen, en dat is op zoek gaan naar een alternatief. Een alternatief dat maar een fractie zal kosten van wat het stadsbestuur voorstelt, en dat bovendien gefinancierd kan worden met de retributies op de blauwe zone. Open Vld is dus wel voorstander van het behoud van de blauwe zone, en staat open voor zowel de uitbreiding ervan als de invoering van bewonerskaarten.

 

Een blik over het muurtje leert ons tenslotte dat de zware kostprijs van de bouw van een ondergrondse parking, gekoppeld aan de langdurige werken, in Veurne en De Panne ervoor zorgden dat men afstapte van de idee om een ondergrondse parking te bouwen.

 

 

Het CD&V – Samen "droomproject"

 

De keuze van het stadsbestuur voor een ondergrondse parking wordt als volgt gemotiveerd:

 

·         gezien de omschakeling van parking naar gezellig plein wordt het aantal parkeerplaatsen op de Grote Markt van 135 teruggebracht naar 20;

·         het huidige aanbod van zones voor lang parkeren zal naar de toekomst toe niet meer volstaan;

·         op korte en middellange termijn is er geen mogelijkheid om bijkomende randparkings aan te leggen.

 

Volgens Open VLD klopt deze motivering niet.  Immers, de ondergrondse parking (zoals voorgesteld) creëert geen enkele extra parkeerplaats in vergelijking tot nu. Enkel de verloren plaatsen bovengronds zullen worden opgevangen door ze onder de grond te steken. Een ondergrondse parking zal de parkeerdruk, die cfr de extra editie van de stadskrant, tegen 2020 met 20% zal stijgen (bron?), dus niet opvangen.

 

Het is integendeel cruciaal dat er op heel korte termijn een bijkomende parking komt voor langparkeerders. Immers, zodra de renovatie van de Grote Markt begint, zal zich meteen een parkeerprobleem stellen. Op korte termijn – dit is vóór de aanvang van de werken – een nieuwe centrumparking aanleggen, zal de parkeerhinder tijdens die werken opvangen.

 

Vanuit een constructieve houding zijn wij (i.t.t. het stadsbestuur) een 'échte' zoektocht begonnen naar alternatieven.

 

We opteren voor het bovengronds blijven, wat de volgende voordelen biedt ten opzichte van een ondergrondse parking:

-          geen dure investering;

-          geen dure uitbatingskost zoals die van een ondergrondse parking;

-          geen creatie van onveiligheidsgevoel;

-          geen bouwtechnische risico's (Vleterbeek; water; archeologie);

-          geen lange bouwduur met risico op nog meer vertraging;

-          geen betalend parkeren dat het handelscentrum kan hypothekeren;

-          geen in-en uitrijput op het marktplein met 2 trappenkokers en een lift, die storend kunnen zijn bij activiteiten bovengronds;

-          ..?

 

 

Het Open Vld –project "op maat van Poperinge"

 

1. In onze zoektocht zijn wij gestoten op een mogelijke locatie voor een BIJKOMENDE CENTRUMPARKING, meer bepaalde de Rekhof-site (achter Hopsakee en CLB), waar lang parkeren mogelijk zou zijn.

 

Wat blijkt intussen?

 

Dit alternatief werd – vooraleer sprake  was een mogelijke ondergrondse parking – reeds voorgesteld in een studie, uitgevoerd door het gerenommeerde studiebureau Vectris in opdracht van de WVI, de Provincie West-Vlaanderen, en stad Poperinge, en dit in de maand augustus 2007 (cfR bijlage 1).

Deze studie behelsde de 'herinrichting stadscentrum Poperinge' vanuit de doelstelling om van Poperinge een levendig en leefbaar stadscentrum te maken.

 

Open VLD vraagt zich af hoe het komt dat de tussentijdse resultaten van dit onderzoek nooit zijn voorgesteld aan de gemeenteraad, en evenmin aan de verschillende adviesraden.

 

De Rekhof-site biedt alleen maar voordelen :

 

è    De site is blauw ingekleurd (bestemd voor openbaar nut), waardoor onmiddellijk tot aanleg zou kunnen worden overgegaan;

 

è    De site is zowel voor fietsers, voetgangers en wagens goed te ontsluiten.  De wagens, die van de ring komen, zullen vlot op deze site kunnen parkeren, zonder de Grote Markt nodig te hebben (verkeersluw stadscentrum – cfr. Vectris).

 

è    Gezien de oppervlakte meer dan 1 ha behelst, kunnen er veel meer parkeerplaatsen gecreëerd worden dan in de ondergrondse parking, zodat de oplossing veel duurzamer en omvattender is;

 

è    Dit project zal slechts een fractie kosten van hetgeen de ondergrondse parking aan bouw, inrichting en uitbating kost;

 

è    De aanleg van een 'groene parking' kan op termijn een aanvulling worden voor de park-site van het oude kerkhof;

 

è    de aanleg van de parking kan gebeuren zonder veel storende factoren voor de omgeving.

 

 

 

 

Hiertoe doet Open VLD het volgende voorstel van beslissing:

 

De stad Poperinge neemt dit initiatief om via de geëigende procedures onderhandelingen te voeren met de eigenaar van de betreffende gronden, d.i. de scholengroep Westhoek, en dit met het oog op de verwerving van de gronden (weiland gelegen ter hoogte van het Rekhof / achter Hopsakee en CLB).

 

Als stad Poperinge hier onmiddellijk werk van maakt, kan op zeer korte termijn een extra centrumparking worden gerealiseerd.

 

 

2. Ook voor de kortparkeerders hebben wij een oplossing die op korte termijn kan worden gerealiseerd.

 

De eerste vraag die zich stelt, is hoeveel parkeerplaatsen overblijven op de Grote Markt na de renovatie. Volgens de Vectrisstudie zouden er van de 117 actuele parkeerplaatsen nog 94 overblijven. Volgens de "eigen studie" van het bestuur, zouden er van de 135 parkeerplaatsen nog 20 overblijven. Voor Open Vld ligt de oplossing ergens in het midden: de Grote Markt moet meer een pleinfunctie krijgen, met behoud van 50 à 70 parkeerplaatsen (cfr Grote Markt Veurne, waar het aantal parkeerplaatsen werd gehalveerd).

 

Wat dan met deze verloren gegane parkeerplaatsen? Waar kunnen de kortparkeerders naartoe?

 

Welnu, op een goeie 100 m van de Grote Markt, bevindt zich een speelplaats van de Basisschool De Sterre (cfr bijlage 2), die niet meer gebruikt wordt. Uit contact met de algemeen directeur van de scholengroep Westhoek, de heer Dirck Defever, blijkt dat er bereidheid is om met het stadsbestuur in gesprek te treden om tot een overeenkomst te komen opdat deze speelplaats in parkeerterrein zou kunnen worden getransformeerd.

 

De speelplaats beslaat ongeveer 1.200 m². Voor een bovengrondse parkeerplaats is 15m² nodig. Door op een creatieve manier met één in-en uitgang en verschillende visgraatstroken te werken, zouden we op deze locatie gemakkelijk tot een 60 à 70-tal parkeerplaatsen kunnen komen.

 

Hiertoe doet Open Vld het volgende voorstel:

 

De stad Poperinge neemt het initiatief om via de geëigende procedures onderhandelingen te voeren met de eigenaar van deze speelplaats, d.i. de scholengroep Westhoek, en dit met het oog op het transformeren van deze speelplaats tot parkeerterrein.